Donează acum 2% din Impozit                                                      Select language  

PROIECT 5 – ,,VIP de la 14 Ani''


a. Introducere ,,VIP de la 14 Ani''

Scurta Descriere

Proiectul  « VIP de la 14 ani »  s-a desfasurat in perioada septembrie 2005 – septembrie 2006 in centrele de plasament din sectoarele 5 si 6 din Bucuresti, precum si in structurile rezidentiale ale asociatiei ASIS (doua apartamente sociale si un centru / serviciu rezidential de deprinderi de viata).
Acest program a reprezentat o continuare in forma extinsa (pentru grupa de varsta 14 – 18 ani si peste 18 ani) a proiectului « VIP la 18 ani ». Activitatea de formare a deprinderilor de viata independenta la grupa de varsta 16 – 18 ani (PROIECTUL "VIP LA 18 ANI") a evidentiat necesitatea unei interventii mai timpurii pentru pregatirea cu succes a dezinstitutionalizarii.
b. Beneficiari directi ai proiectului

    tineri din centrele de plasament mentionate, baieti si fete cu varste cuprinse intre 14 -18 ani si peste 18 ani;
    adulti: personalul din centrele de plasament, persoane direct implicate in munca cu copiii - asistenti sociali, educatori / referenti / instructori - care isi desfasoara activitatea in institutiile rezidentiale respective.

c. Obiective

    Dezvoltarea unor deprinderi de viata independenta pentru integrarea sociala stabila a adolescentilor din grupul tinta.
    Sustinerea procesului de integrare a acestor adolescenti printr-un pachet individualizat de servicii de asistenta si consiliere.
    Imbunatatirea metodelor/practicilor personalului din centrele de plasament in vederea dezvoltarii si consolidarii timpurii a deprinderilor de viata independenta la copiii/adolescentii institutionalizati

d. Rezultate

    80 de copii/tineri din centrele de plasament din sectoarele 5 si 6 din Bucuresti au participat la programul de pregatire pentru dezinstitutionalizare.
    80 de copii/tineri au fost evaluati din perspectiva nevoilor lor de integrare in comunitate.
    32 de tineri dezinstitutionalizati sunt sprijiniti in mediul comunitar.
    22 de tineri sunt pregatiti pentru viata independenta. Ei sunt autonomi, locuiesc in afara institutiilor rezidentiale (centru de plasament sau structuri rezidentiale ale ASIS) si se intretin din retributie.
    Practica de formare si consolidare la copiii aflati in centrele de plasament a unor deprinderi de viata autonoma a fost imbunatatita.
    38 de lucratori din centrele de plasament au fost instruiti, in cadrul sedintelor de lucru comune, pentru implementarea programului de dobandire a unor deprinderi de viata independenta in centrele de plasament.
    30 de lucratori din centrele de plasament sunt pregatiti sa organizeze si sa monitorizeze activitatile unui serviciu alternativ dupa modelul ASIS.

e.Etape si Activitati

    Activitati de suport social  in centrele de plasament
        Cursuri teoretice si practice sustinute de cate un referent de grup ASIS.

Programa aferenta acestor cursuri a cuprins urmatoarele teme: comunicare verbala si scrisa, bugetul personal, locul de munca, identitate personala, educatie sexuala, preparare alimente, trafic de persoane, legislatie , autoritati/institutii ale statului, socializare si petrecerea timpului liber, viata in colectiv.

    Activitati de suport in vederea dezinstitutionalizarii si integrarii in comunitate
        Asistenta si consiliere individualizata

Acordate de referentul de grup fiecarui tanar in parte, asistenta si consilierea s-au orientat in principal spre identificarea unor solutii de integrare profesionala si sociala (integrare in familie/gazda/structuri rezidentiale ASIS, continuarea studiilor, sanatate, educatie etc.)

        Activitati de pregatire intensiva pentru integrarea in comunitate/interventie la nivelul structurilor rezidentiale ASIS

Activitatea a avut la baza proiecte educative individualizate concepute de fiecare tanar impreuna cu referentul sau, iar aplicarea acestor proiecte a presupus o multitudine de activitati specifice formarii si consolidarii deprinderilor de viata autonoma (deprinderi de igiena personala si a spatiului de locuit, de preparare a alimentelor, ocupationale, comunicare scrisa si verbala, exercitii de bugetizare etc.).    
Echipa ASIS a folosit strategii si metode a caror eficienta a fost probata in timp (preluate deja si de organizatii similare din strainatate), respectiv metode de lucru cu grupuri mici si individual (1 tanar-1 referent), folosind instrumente proprii de monitorizare si evaluare a cazurilor.

Bune practici

    La nivelul  “Suportului  social in centrele de plasament”

    Activitatile de preparare a alimentelor

Fiind o activitate practica cu finalitate imediata, activitatea de preparare a hranei s-a bucurat intotdeauna de o buna prezenta a tinerilor, ea avand loc in majoritatea cazurilor in afara centrelor de plasament, respectiv in locatiile ASIS.

In timpul acestor activitati noi pentru cvasitotalitatea beneficiarilor nostri, tinerii aveau ocazia sa comunice atat cu personalul ASIS cat si intre ei la un nivel mai relaxat, dar mai ales in alt mediu, exterior centrului de plasament.

Formarea unor deprinderi de cumparare a produselor alimentare, de preparare a unor feluri de mancare si chiar de folosire a unor ustensile de bucatarie sunt rezultate certe, verificabile ale activitatii.

    Cursurile de calificare a tinerilor intr-o meserie ceruta pe piata muncii

Activitatea a avut succes si datorita faptului ca tinerii inscrisi la cursuri au beneficiat in prealabil de o consiliere specifica, fiind apoi monitorizati in mod constant de catre lucratorii asociatiei pana la absolvire si sustinuti ulterior in obtinerea unui loc de munca in domeniul calificarii obtinute.

    Inductia personalului educativ

Activitatea s-a dovedit a fi o buna practica in virtutea faptului ca personalul format a considerat utile principiile si metodologia ASIS de lucru cu tinerii institutionalizati, prelund o parte dintre acestea.

    La nivelul “ Interventiilor in structurile rezidentiale ale ASIS”

Sistemul de lucru construit in cadrul structurilor noastre rezidenţiale a dovedit faptul ca formarea deprinderilor de viata independenta se realizeaza superior, atat cantitativ cat si calitativ, intr-un mediu in care tinerii sunt ”provocati” sa descopere, sa exerseze cu regularitate si sa valorifice aceste deprinderi.

Faptul ca suportul social este permanent in structurile noastre rezidentiale, iar prin metoda de lucru « 1 la 1 » fiecare tanar parcurge etapele propriului proiect educativ sprijinit de un referent, face ca deprinderile de viata independenta sa se consolideze nu doar intr-o maniera corecta, dar si intr-un timp mai scurt comparativ cu alte tipuri de programe.

f. Co-Finantatori

Child Care Romania

United Way Romania

Finantatori si Parteneri:

Date de contact

Adresa

Biroul central : 
Bd.Corneliu Coposu Nr.4, Bl.105A, Sc. 4, Apart.94, Sector 3, Bucuresti, Romania

Adresa de Email

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Director : Rodica Gregorian

Telefon/Fax

Tel: (+ 40 21) 323 38 55;

Centru pentru Familie:                
Tel : (+40 21) 423 21 31
Responsabil Centru : Alexandra Avram

Suntem pe Facebook

Galerie Foto

Pentru mai multe imagini accesati meniul Despre Noi / Galerie Foto..