Donează acum 2% din Impozit                                                      Select language  

Proiect 4 – ,,VIP la 18 Ani''


a. Introducere ,,VIP la 18 Ani''

Scurta Descriere

Proiectul  « VIP la 18 ani »  s-a desfasurat in perioada ianuarie 2004 – decembrie 2005, in centrele de plasament din sectoarele 5 si 6 din Bucuresti precum si in structurile rezidentiale ale asociatiei ASIS (trei apartamente sociale si un centru / serviciu rezidential de deprinderi de viata).

b. Beneficiari directi ai proiectului

    tineri din centrele de plasament mentionate, baieti si fete cu varste cuprinse intre 16-18 ani (pana la implinirea varstei de 19 ani);
    adulti: personalul din centrele de plasament participant la sesiunea de formare, persoane direct implicate in munca cu copiii - asistenti sociali, educatori / referenti / instructori – care isi desfasoara activitatea in institutiile rezidentiale respective.

c. Obiective

    Reducerea cu 50 a numarului copiilor din institutiile rezidentiale din Bucuresti
    Imbunatatirea practicii de formare si consolidare a unor deprinderi de viata autonoma la copiii aflati in centrele de plasament
    Cresterea numarului serviciilor alternative prin promovarea programelor de formare de deprinderi de viata si a apartamentelor sociale in Bucuresti

d. Rezultate

    Programul « VIP la 18 ani » a avut un numar total de 334 beneficiari, dintre care 61 au parasit centrele de plasament, fiind inclusi in programele rezidentiale ale asociatiei.
    54 de tineri dintre cei 61 mentionati mai sus au absolvit programul. Ei au devenit autonomi, locuind in afara institutiilor rezidentiale (centru de plasament sau structuri rezidentiale ale ASIS) si intretinandu-se din retributie si au fost monitorizati in mediul comunitar.
    Pe parcursul programului au avut loc 611 intalniri/ cursuri, dintre care 571 cu copii si 40 cu voluntari si cu personalul direct implicat in munca cu copiii din centrele de plasament
    48 de lucratori din centrele de plasament au fost instruiti direct (38 au participat la sesiunea de formare si 10 au fost instruiti conform noii strategii de formare) pentru implementarea programului de dobandire a unor deprinderi de viata independenta in centrele de plasament
    38 de lucratori din centrele de plasament au fost pregatiti pentru a replica cu succes programul de dobandire a unor deprinderi de viata independenta
    La nivelul ambelor sectoare implicate in proiect, Consiliile locale, prin intermediul DGASPC (Directiile Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului), si-au exprimat in mod deschis vointa achizitionarii si operarii catorva apartamente sociale pentru tinerii institutionalizati.

e. Etape si Activitati

    Suport social in centrele de plasament
    Cursuri teoretice si practice sustinute de cate un referent de grup ASIS.

Timpul alocat pentru aceasta activitate a fost de aproximativ 6 luni pentru fiecare micro-grupa de tineri (10 -12 tineri), in conditiile in care referentii de grup s-au intalnit bi-saptamanal cu grupul timp de 3-4 ore.

Programa aferenta acestor cursuri a cuprins teme ca, de exemplu: comunicare verbala si scrisa, bugetul personal, locul de munca, identitate personala, educatie sexuala, preparare alimente, trafic de persoane, legislatie, autoritati/institutii ale statului, socializare si petrecerea timpului liber, viata in colectiv.

     Asistenta si consiliere individualizata

Acordate de referentul de grup fiecarui tanar in parte, asistenta si consilierea    s-au orientat in principal spre identificarea unor solutii de integrare profesionala si sociala (integrare in familie/ gazda/ structuri rezidentiale ASIS, continuarea studiilor, sanatate, educatie etc.)

      Evaluarea progresului fiecarui beneficiar

Cursurile tinute in centrele de plasament au presupus in mod evident si  exercitii de fixare si verificare a informatiilor precum si activitati permanente de monitorizare si evaluare a progresului fiecarui beneficiar.

    Interventia la nivelul structurilor rezidentiale ASIS

Activitatea a avut la baza proiecte educative individualizate concepute de fiecare tanar impreuna cu referentul sau, iar aplicarea acestor proiecte a presupus o multitudine de activitati specifice formarii si consolidarii deprinderilor de viata autonoma (deprinderi de igiena personala si a spatiului de locuit, de preparare alimente, ocupationale, comunicare scrisa si verbala, exercitii de bugetizare etc.).
Echipa ASIS a folosit strategii si metode a caror eficienta a fost probata in timp (preluate deja si de organizatii similare din strainatate), respectiv metode de lucru cu grupuri mici si individual (1 tanar-1 referent), folosind instrumente proprii de monitorizare si evaluare a cazurilor.

    Formarea personalului din centrele de plasament

Activitatea de formare a personalului din centrele de plasament a fost conceputa ca o sesiune de transfer de cunostinte practice si teoretice privind tehnici de lucru si instrumente folosite de ASIS in vederea integrarii sociale, monitorizarii si evaluarii tinerilor care se emancipeaza din centrele de plasament
Desfasurata pe durata a doua zile cu fiecare dintre cele doua grupe de participanti, sesiunea de formare era urmata ulterior de includerea in echipa ASIS a cate doi reprezentanti ai institutiilor guvernamentale implicate in proiect.

Bune Practici

    La nivelul  “Suportului  social in centrele de plasament” si “Formare de personal”:
        Activitatile de preparare a alimentelor

Formarea unor deprinderi de cumparare a produselor alimentare, de preparare a unor feluri de mancare si chiar de folosire a unor ustensile de bucatarie sunt rezultate certe, verificabile ale activitatii.

    Cursurile de calificare a tinerilor intr-o meserie ceruta pe piata muncii

Activitatea a avut succes si datorita faptului ca tinerii inscrisi la cursuri au beneficiat in prealabil de o consiliere specifica, fiind apoi monitorizati in mod constant de catre lucratorii asociatiei pana la absolvire si sustinuti ulterior in obtinerea unui loc de munca in domeniul calificarii obtinute.

    Inductia personalului educativ

Activitatea s-a dovedit a fi o buna practica in virtutea faptului ca personalul format considera utile principiile si metodologia ASIS de lucru cu tinerii institutionalizati, prelund o parte dintre acestea.

    La nivelul “Interventiilor in structurile rezidentiale ale ASIS”

Sistemul de lucru construit in cadrul structurilor noastre rezidenţiale a dovedit faptul ca formarea deprinderilor de viata independenta se realizeaza superior, atat cantitativ cat si calitativ, intr-un mediu in care tinerii sunt ”provocati” sa descopere, sa exerseze cu regularitate si sa valorifice aceste deprinderi.

           Faptul ca suportul social este permanent in structurile noastre rezidentiale, iar prin metoda de lucru « 1 la 1 » fiecare tanar parcurge etapele propriului proiect educativ sprijinit de un referent, face ca deprinderile de viata independenta sa se consolideze nu doar intr-o maniera corecta, dar si intr-un timp mai scurt comparativ cu alte tipuri de programe.

f. Finantator Principal

USAID – World Learning – ChildNet Program

Finantatori si Parteneri:

Date de contact

Adresa

Biroul central : 
Bd.Corneliu Coposu Nr.4, Bl.105A, Sc. 4, Apart.94, Sector 3, Bucuresti, Romania

Adresa de Email

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Director : Rodica Gregorian

Telefon/Fax

Tel: (+ 40 21) 323 38 55;

Centru pentru Familie:                
Tel : (+40 21) 423 21 31
Responsabil Centru : Alexandra Avram

Suntem pe Facebook

Galerie Foto

Pentru mai multe imagini accesati meniul Despre Noi / Galerie Foto..